Autorius: BūkimeVieningi.lt Šaltinis: https://bukimevieningi.lt/lr-s... 2024-02-14 21:45:00, skaitė 1436, komentavo 1
Seimo narys Mindaugas Skritulskas išsiaiškino, kad Darbėnuose planuojamoje statyti vandenilio ir metanolio gamykloje numatyta gaminti iki 100 tūkst. t ypač nuodingo, sprogstamo, sunkiai užgesinama liepsna degančio metanolio. Nuo 2 jo gramų žmogus apanka, nuo 40 gramų miršta. Ši pavojinga cheminė medžiaga gali turėti įtakos onkologiniams ir kitiems susirgimams.
Dėl vandenilio ir metanolio degumo, gamyklos neišvengia ir sprogimų, kurie gali paveikti kelių dešimčių kilometrų spindulio teritoriją. „Kitaip tariant, jūs laimintumėte cheminės bombos statybą, sprogimo atveju neišvengiamai nukentėtų ne tik artimiausios urbanizuotos teritorijos vos už 45 metrų, bet ir tolesnės gyvenvietės, kaip Darbėnai, Lazdininkai, Žibininkai, Būtingė, net ir Šventoji, taip pat už 5 kilometrų esančios saugomos teritorijos, įskaitant Natura 2000“, – išdėstė Seimo narys.
Mindaugas ėmėsi darbų
Mindaugas Skritulskas LR Seime įregistravo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo siekiama nustatyti sanitarinės apsaugos zonos mažinimo ribą.
Sanitarinės apsaugos zona (SAZ) yra būtina siekiant apsaugoti gyventojus nuo neigiamo poveikio sveikatai, kurį gali sukelti ūkinė veikla. SAZ dydis konkrečiai ūkinei veiklai nurodytas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme arba nustatomas atliekant poveikio visuomenės sveikatai vertinimą ar planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimą (toliau – PAV). Kaip nustatyta Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme, planuojamos ūkinės veiklos PAV proceso metu, įvertinus konkrečios ūkinės veiklos galimą poveikį visuomenės sveikatai, šiame įstatyme nurodytas SAZ dydis gali būti sumažintas arba padidintas.
Pažymėtina, kad SAZ nustato asmuo, suinteresuotas ūkinės ar kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatyta ši SAZ, vykdymu. Todėl nesant nustatytos maksimalios SAZ sumažinimo ribos, gali būti atvejų, kai Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatytas SAZ dydis, pvz., 500 m. dydis, gali būti sumažintas net 10 kartų iki, pvz., 50 m., o tai gali būti nepakankama siekiant apsaugoti gyventojus nuo neigiamo poveikio sveikatai. Todėl įstatymo projektu siūloma nustatyti maksimalią (t. y., ne daugiau kaip 30 procentų nuo įstatyme nustatyto SAZ dydžio) ribą, iki kurios galima mažinti SAZ atliekant planuojamos ūkinės veiklos PAV, taip pat nustatyti, kad SAZ mažinimas galimas tik tuomet, kai dar nėra išduotas statybos leidimo dokumentas.
M. Skritulsko teigimu, kadangi PAV atlikimą finansuoja ūkinės veiklos vykdytojas, neatmestina tikimybė, kad jis, būdamas suinteresuotas kuo mažesniu SAZ dydžio nustatymu, gali daryti poveikį PAV rezultatams, siekdamas nustatyti kuo mažesnį SAZ dydį. Todėl šia įstatymo pataisa siekiama, kad žmonių sveikatai pavojinga gamykla ar kitas taršus objektas neatsirastų tiesiai prieš gyvenamųjų namų langus.
SN inf.