Mokyklose jau moko anų galų mokslo

Autorius: LDiena.lt Šaltinis: http://ldiena.lt... 2015-10-05 09:50:04, skaitė 3956, komentavo 1

Mokyklose jau moko anų galų mokslo


Regina Jasukaitienė - mokytoja metodininkė, nusprendusi pratampyti Lietuvos moksleivių dorovės supratimą, pagal skandinavų pimpalų formą

7 klasės moksleiviams – suvokimo tekstas apie paauglius persirengimo kambaryje ir „kreivus, bjaurius pimpalus“. Toks tekstas puikuojasi Garliavos vidurinės mokyklos mokytojos Reginos Jasukaitienės sudarytame pratybų sąsiuvinyje „Teksto suvokimo ir kalbos užduotys 7 klasei“.

Čia mokiniams pateikiama švedų autorių Sioreno Olsono (Soren Olsson) ir Anderso Jakobsono (Anders Jacobsson) knygos „Berto dienoraštis“ ištrauka, kurioje nešvankių žodelių – daugybė, citata iš teksto: „Po rungtynių šeštokai duše surengė pimpalų matavimo varžybas.“

Mokinių tėvus ištiko šokas, kai vaikai jiems parodė, iš kokių pratybų mokosi.

R. Jasiukaitienė sakė tikėjusis, kad minėta ištrauka gali nustebinti, tačiau norėjusi su mokiniais aptarti tai, kas įdomu jiems patiems. Pasak mokytojos, nors knygos „Berto dienoraštis“ nėra privalomųjų knygų sąraše, ji tarp mokinių labai populiari.

„Panašios reakcijos tikėjausi, šią ištrauką dėdama į teksto suvokimo užduotis. Knygutė „Berto dienoraštis“ yra skirta jaunesniojo amžiaus mokiniams, ji labai skaitoma, nes parašyta iš mokinio pozicijų – tai dienoraštis berniuko, kuriam tokie dalykai pradeda rūpėti, – knygos populiarumą tarp mokinių paaiškino ji. – Suprantu pasipiktinusius mokytojus, bet... Vien patriotiški tekstai vaikams tampa atgrasūs, jei bijome kalbėti tokiom temom, kurios įdomios jiems... Kaip benorėtume tai nuneigti, šių laikų vaikai žino ir daugiau...“

Lietuvių kalbos mokytoja pasakojo, kad jos pačios mokinių ištrauka nei pašiurpino, nei kitaip paveikė.

„Viskas priklauso nuo to, kaip tą ištrauką komentuosime, kaip apie tai kalbėsimės su vaikais. Visokie tokie dalykai iškyla, nors tu ką...Jei jau rašytojas ryžosi parodyti, kas paauglio galvoje, jei jau mokiniai šią knygą mielai skaito, tai būtina, kad jie teisingai ją suprastų – tokios varžybos nėra svarbiausias dalykas jų gyvenime“, – savo poziciją išdėstė mokytoja.


Knygutė, kurioje pasak R. Jasukaitienės, septintokai neatras nieko naujo ir netikėto...

Psichologė Ramunė Murauskienė aiškino, kad akivaizdžios pratybų sudarytojų skurdžios vertybinės nuostatos tikrai neturi nieko bendro su aukštais švietimo tikslais.

„Man kyla klausimas: nejau tik tiek sudarytojai nori pasiūlyti Lietuvos septintokams? Juk skatiname vaikus mąstyti apie tai, apie ką kalbame su jais. Jei jau kalbame apie dienoraštį, slėpinius, kuriuos ten žmonės išrašo, nejau tik pimpalai autoriams atėjo į galvą?“ – svarstė psichologė.

Pasak Lietuvos tėvų forumo pirmininko Audriaus Murausko nepadorūs tekstai, ypač jauname amžiuje, gali lemti ilgalaikį neigiamą poveikį jauno žmogaus sąmonei. Juo labiau kad ugdymo įstaiga mokiniui yra toks pat autoritetas kaip ir tėvai.

„Gali būti ir taip, kad jaunas žmogus kartu su mokykla gali perimti „gatvės“ vertybes. Nes tokie tekstai yra „gatvės“ vertybės, – sakė A.Murauskas. – Per bendrus tėvų ir mokytojų susirinkimus girdime, kad kokį vaiką tėvai išauklėjo, toks jis ir yra, o mokytojai nieko negali padaryti. Gali, ir dar kaip. Mokytojų atsakomybė yra taip pat dorai ugdyti jaunuolį.“

Švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė teigė, kad jau sudaryta darbo grupė ir ji kitą savaitę pradės analizuoti ir svarstyti vadovėlių, pratybų aprašus. Ji žadėjo, kad bus naujas aprašas ir jame reglamentuota pratybų, vadovėlių situacija, nes mokykloje tokiems dalykams kaip nešvankūs tekstai ne vieta.

Ministrė akcentavo, kad lytiškumo klausimas etiškai dėstomas per biologijos pamokas. Ir viskas, ko mokoma mokykloje, turi būti etiška.

Paruošta pagal Respublika.lt ir Delfi.lt publikacijas